sobota, 19 grudnia 2015

To co misie lubią najbardziej

W moim przypadku są to książki, które przybywają do mojej biblioteczki :D

Po jednym z naszych krótkich wypadów do Kadyksu dołączyły do niej dwie książki. Tak po prostu, zaciągnęłam Męża do księgarni Quorum Libros, w której w trakcie poprzedniej wizyty zakupiliśmy hiszpańskojęzyczny egzemplarz „Ani z Zielonego Wzgórza” (nieco więcej TUTAJ).  Zbytnio się nie opierał, w końcu to jego „wina”, bo to on zabrał mnie do niej po raz pierwszy.

Libros. Moje nowe nabytki.

Księgarnia Quorum Libros jest księgarnią niezależną, nie należy do żadnej z dużych sieciówek znanych w Hiszpanii , Fnac España czy Casa del Libro. Według mnie jest bardzo dobrze zaopatrzona a ilość książek traktujących o Kadyksie jest godna pozazdroszczenia. Piszę to z punktu widzenia Lublinianki, która życzyłaby sobie takiej ilości publikacji o Lublinie. Niestety, takiej ilości książek o moim rodzinnym mieście nie widziałam w żadnej lubelskiej księgarni. Do tego, żeby było ciekawiej większość książek o Lublinie, które posiadam, zakupiłam w Informacji Turystycznej na Starym Mieście w Lublinie. Przewodnik po Kozim Grodzie znalazłam tylko w księgarniach w Lublinie (!), a szukałam go wcześniej w kilku księgarniach w Krakowie. O innych książkach jak legendy lubelskie czy historia Lublina mogę zapomnieć ;(

Pierwsza książka „Cádiz en 360°” to zbiór akwareli Joaquín'a González'a Dorao, które mnie oczarowały, nie mogłam oderwać się od jej wertowania. Oprócz tego, że każda z akwareli jest opatrzona odręcznymi opisami, to na końcu książki znajdują się dodatkowo informacje ogólne dotyczące każdego z tych miejsc.
 
Joaquín González Dorao, Cádiz en 360°, Cádiz, 2013
 
Joaquín González Dorao, Cádiz en 360°, Cádiz, 2013
 
Joaquín González Dorao, Cádiz en 360°, Cádiz, 2013
 
A druga książeczka (jest bardzo cieniutka) zatytułowana jest„Torres Miradores de Cádiz” (w moim tłumaczeniu: „Wieże widokowe Kadyksu”) we wstępie przedstawiona jest krótko historia Kadyksu i fenomen domów z wieżami obserwacyjnymi / widokowymi.

Wieże te są jednym z charakterystycznych elementów architektury Kadyksu. Okres ich powstawania to XVII i XVIII wiek. W tym czasie Kadyks zamieszkiwali głównie kupcy i to oni przyczynili się do powstawania wież obserwacyjnych / widokowych. Każdy z kupców chciał widzieć kiedy przybijały do brzegu jego statki a może przede wszystkim statki konkurencji więc budował sobie taką wieżę obserwacyjną.
 
Varios autores, Torres Miradores de Cádiz, Cádiz, 2012

W XVIII wieku można było doliczyć się 160 takich wież do dzisiaj przetrwało 129. Wszystkie, z wyjątkiem Torre Tavira, należą do osób prywatnych i nie ma możliwości ich zwiedzania. Jednak dla potrzeb książki właściciele umożliwili sfotografowanie wież. I tak oto możemy je znaleźć w książce.
 
Varios autores, Torres Miradores de Cádiz, Cádiz, 2012
 
Varios autores, Torres Miradores de Cádiz, Cádiz, 2012
 
Istnieją cztery rodzaje wież:
1. Terraza (Taras)
2. Sillón - (Fotel)
3. Garita - (Schron)
4. Mixta - (Mieszana)
 
Tipos de torres miradores. Rodzaje wież.
 
Ach! Zamieszkać w takiej wieży ;) I na co dzień podziwiać takie widoki.
 
Vistas desde Mirador de la Torre Tavira. Widok z Wieży Tavira.
 
 
Zdjęcia i teksty są moją własnością i nie zezwalam na ich kopiowanie bez mojej zgody./ The photos and texts are my propriety and I don’t allow to copy them without my permission.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz